Woensdag 28 september 2011
Wat was nieuw voor mij?
Het college van vandaag ging over het rekenen tot 100. We hebben gekeken naar gewenste en ongewenste oplossingsmanieren en ernstige en minder ernstige fouten in het rekenen tot 100. Dit was nieuw en vond ik erg interessant. We hebben besproken hoe je hiermee om moet gaan en hoe je de kinderen weer op het goede spoor kunt brengen.
Wat heb ik geleerd vandaag?
Alle kinderen zijn anders en rekenen dan ook op hun eigen manier. Soms kan deze manier echter niet goed zijn. Ik heb geleerd hoe je bepaalde fouten kunt herkennen en hoe je daar mee om moet gaan.
'Als het niet gaat zoals het zou moeten gaan ga je terug naar de basis.'
Ook hebben wij het vandaag gehad over het 'Topje van de ijsberg'. Dit betekend dat:
- SBO leerlingen eindigen met een rekenniveau van midden groep 5/ eind groep 6.
- De kerndoelen van breuken, procenten, kommagetallen en verhoudingen komen niet aan bod.
- Er wordt heel veel tijd besteed aan het formeel rekenen.
Maar als de leerlingen meer met materialen en modellen mogen rekenen kunnen zij de kerndoelen die zij nu niet behandelen wel gaan behandelen. Zij komen een stuk verder met materialen en modellen dan met alleen maar naar het formele rekenen werken.
Conclusie: De kerndoelen van het SBO moeten opnieuw bekeken worden.
Wat ga ik hier mee doen?
De informatie over het rekenen tot 100 ga ik gebruiken. Ik ga de fouten van de leerlingen analyseren en ik ga de goede strategie aan het kind aanbieden om de som uit te rekenen. Ook ga ik verschillende strategiën in mijn les aanbieden omdat ieder kind op zijn eigen manier rekent.
Top:
BeantwoordenVerwijderen1. Je website ziet er verzorg uit
2. Je kan zien dat je de tijd hebt genomen voor je reflecties
3. De toepassingskaart cognitie en ontwikkeling is goed en uitgebreid uitgewerkt
Tips:
1. Een aantal zinnen lopen niet zo lekker in elkaar door. Ik zou alles nog even nalezen op eventuele foutjes.
2. De toepassingskaart cognitie en ontwikkeling is in het zwart uitgewerkt. Ik denk dat het mooier is als je die letters ook wit maakt. De rest van je tekst op de website is namelijk ook in het wit.
3. De toepassingskaart sociale verschillen tussen jongens en meisjes basisonderwijs, hersenvriendelijke les en constructivistische les mis ik nog. Deze moet je nog even uitwerken en op de website zetten.