Zorgroute rekenen

Woensdag 14 september 2011

In dit college hebben wij uitvoerig les gekregen over het omgaan met verschillen tussen kinderen binnen het rekenonderwijs. Wij hebben een persoonlijke puzzel gemaakt over "Omgaan met verschillen binnen vak Rekenen en Wiskunde".


Wat was nieuw voor mij?
Er zijn niet echt dingen die heel nieuw voor mij waren aan bod gekomen. Maar er is nu duidelijkheid gekomen over hoe je goed kan omgaan met verschillen. Ook heb ik goed nagedacht over sommige dingen zoals een plusklas, het BHV-model, thema hoeken, etc., waarom kies je hier nou wel of niet voor? Er is dus structuur ontstaan in mijn hoofd.

Wat heb ik geleerd vandaag?
Ik heb tips gekregen over hoe je kan omgaan met verschillen. Hoe maak je de rekenles voor iedereen interessant en uitdagend? Maar wat ik vooral geleerd heb uit deze les is: In ieder voordeel schuilt een nadeel voor een ander.

Wat ga ik hier mee doen?
Vooral met deze laatste uitspraak ga ik aan het werk. Kinderen zijn niet gelijk, maar verdienen wel allemaal iets leuks. Beloon niet alleen de sterke rekenaars met leuke verrijking of projecten maar ook de zwakke rekenaars. Schrap bij de langzame rekenaars, zij weten wel hoe het moet maar zijn er veel langer mee bezig. Zo hebben zij altijd huiswerk. Kortom: ga goed om met verschillen!

Passend onderwijs

Themabijeenkomst 3

Woensdag 14 september 2011

Wat was nieuw voor mij?
De term passend onderwijs zegt eigenlijk al genoeg. Vandaag hebben wij geleerd hoe je een handelingsplan kunt maken en wat daar allemaal bij komt kijken. Ook heb ik tabellen gezien vandaag waarin uitgelegd wordt hoe je in subgroepen kunt werken en wanneer je daarmee werkt.

Wat heb ik geleerd vandaag?
Ik heb vooral veel dingen gezien en gehoord waar ik al wat van wist. De kennis die ik had is wat gestructureerder weergegeven en uitgebreid. Ik heb specifiek geleerd dat wij handelingsplannen kunnen opstellen voor groepen en voor de individuen. Het is belangrijk dat ieder kind krijgt aangeboden was het kind nodig heeft, maar dat het niet altijd nodig is om ieder kind zijn eigen handelingsplan te geven. Soms kun je ook de groep indelen in subgroepen. Je kunt dan per subgroep een handelingsplan maken. Je moet van te voren duidelijk hebben wat je met zo'n groep als doel wilt stellen.

Wat ga ik hier mee doen?
De stof van vandaag wordt in mijn stageklas heel duidelijk gebruikt. Het is goed te zien dat er in mijn stageklas tijdens rekenen in subgroepen wordt gewerkt en dat er een kind in mijn klas is die een individueel handelingsplan heeft. Ik werk hier dus al dagelijks mee. Maar ik ga hier zeker mee door.