Zorgroute rekenen

Woensdag 14 september 2011

In dit college hebben wij uitvoerig les gekregen over het omgaan met verschillen tussen kinderen binnen het rekenonderwijs. Wij hebben een persoonlijke puzzel gemaakt over "Omgaan met verschillen binnen vak Rekenen en Wiskunde".


Wat was nieuw voor mij?
Er zijn niet echt dingen die heel nieuw voor mij waren aan bod gekomen. Maar er is nu duidelijkheid gekomen over hoe je goed kan omgaan met verschillen. Ook heb ik goed nagedacht over sommige dingen zoals een plusklas, het BHV-model, thema hoeken, etc., waarom kies je hier nou wel of niet voor? Er is dus structuur ontstaan in mijn hoofd.

Wat heb ik geleerd vandaag?
Ik heb tips gekregen over hoe je kan omgaan met verschillen. Hoe maak je de rekenles voor iedereen interessant en uitdagend? Maar wat ik vooral geleerd heb uit deze les is: In ieder voordeel schuilt een nadeel voor een ander.

Wat ga ik hier mee doen?
Vooral met deze laatste uitspraak ga ik aan het werk. Kinderen zijn niet gelijk, maar verdienen wel allemaal iets leuks. Beloon niet alleen de sterke rekenaars met leuke verrijking of projecten maar ook de zwakke rekenaars. Schrap bij de langzame rekenaars, zij weten wel hoe het moet maar zijn er veel langer mee bezig. Zo hebben zij altijd huiswerk. Kortom: ga goed om met verschillen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten