Cognitie en ontwikkeling

Themabijeenkomst 4

Woensdag 21 september 2011

Wat was nieuw voor mij?
Vandaag hebben wij het ontwikkelingsvolgmodel van Dick Memelink behandeld. Per drie personen kregen wij het schema met leeftijden erop en een setje met kaartjes waar ontwikkelingen opstonden. De opdracht was om de ontwikkelingen in de goede volgorde van leeftijd te leggen. Ik merkte dat dit erg ingewikkeld was en dat ik op gegeven moment maar bleef schuiven. Bij het bespreken kwam er naar voren dat het allemaal niet zo zwart en wit is en dat de ontwikkelingen bij kinderen toch kunnen verschillen.

Wat heb ik geleerd vandaag?
We hebben vandaag ook gekeken naar de principes van Vygotsky en Piaget. Welk onderwijs volgt nu welk principe? Dit hebben wij al eerder behandeld op de PABO maar vandaag zijn we er dieper op in gegaan. Hier hebben wij posters van gemaakt en zo was duidelijk te zien welke principes in welk onderwijs worden gebruikt.
Vygotstky gaat uit van het leren van en met elkaar. In PABO 1 heb ik op een school gezeten met het natuuronderwijs en dit sluit daar perfect op aan. Piaget daarentegen gaat uit van de ontwikkeling van kinderen in fases. Dit sluit meer aan op het Montessori onderwijs.

Wat ga ik hier mee doen?
Wat ik eigenlijk het meest meeneem uit dit college is dat Dick Memelink een ontwikkelingsvolgmodel heeft vastgelegd die je goed kunt gebruiken om het niveau van de groep ongeveer te bepalen. Maar het is erg belangrijk dat je naar de individuele kind kijkt om te zijn wat zijn of haar niveau is. Soms kunnen er grote niveau verschillen in een klas zijn en daar moet je een handelingsplan voor maken. Dit neem ik zeker mee in mijn stage.