Talenten & Help je hersenen

Themabijeenkomst 6 en 7

Woensdag 26 oktober 2011


Wat was nieuw voor mij?
Omdat Erica Verhoog tijdens het vorige college ziek was hadden we vandaag twee colleges in een. Dit college ging over het boek ‘Leer als een Speer’, Meervoudige intelligentie, een terugblik op onze hersenvriendelijke les en een gesprek over onze competenties. Ook al was de theorie van Gardner over de Meervoudige Intelligentie niet nieuw voor mij, een beetje herhaling is nooit erg. Erica heeft ons een aantal situaties met leerlingen voorgelegd en daar moest je dan op reageren. Later gingen wij dan kijken of dat veel inbreng van jou als leerkracht was of juist meer inbreng van de leerling. Deze theorie was nieuw voor mij. In de les hebben wij het ook twee toets vragen gezien. Daarbij was de theorie over het 1-2-3-4 systeem nieuw voor mij.

Wat heb ik geleerd vandaag?
Ik heb geleerd / herhaald wat de intelligenties van Gardner zijn. En ik heb geleerd dat het beter is om te reageren zodat de leerling veel inbreng heeft dan dat ik als leerkracht alles invul. De leerling heeft alleen een beetje sturing nodig. Ook is het belangrijk dat je genoeg informatie hebt over wat er daar voor is gebeurd om tot een goede oplossing te komen. Wat ik ook heb geleerd is dat ik goed mijn theorie moet gaan bestuderen voordat ik de toets ga maken!

Wat ga ik hiermee doen?
In mijn stageklas werk ik al geregeld met meervoudige intelligenties. Ik ga mij hier nog meer in verdiepen. Ook zal ik in conflictsituaties tussen kinderen gaan letten op mijn inbreng. Ik wil in het vervolg alleen maar ‘sturen’ en geen dingen opleggen aan de leerlingen.