Mindmap Werking van de Hersenen


Dit is mijn Mindmap over de werking van de hersenen. Hij is erg klein maar als u hem van dichter bij wilt zien dan kan ik hem emailen.

Pabo, Persoonlijk en Praktijk

Dit zijn mijn doelen voor de komende periode:

Pabo
1. Ik wil niet alleen deze periode, maar ook dit jaar gaan letten op mijn planning. Ik wil goed van te voren weten wat ik moet doen en wanneer het af moet zijn zodat ik beter kan gaan plannen.
2. Een ander belangrijk doel vind ik het samenwerken met andere mensen. Ik maak verslagen en opdrachten het liefst alleen zodat ik zeker weet dat het helemaal is zoals ik dat wil. Dit jaar ga ik meer openstaan voor samenwerking.

Persoonlijk
1. Ik ben een enorme uitsteller. Deze periode ga ik op tijd beginnen en mij op tijd verdiepen in de dingen die gedaan moeten worden.
2. Ik ga mezelf positiever instellen deze periode. Door alle tegenslagen en teleurstellingen op de PABO kijk ik soms erg negatief tegen de opleiding aan. Dat heeft ook effect op andere mensen. Dat wil ik niet meer, ik blijf positief!

Praktijk
1. Ik wil zo veel mogelijk en zo duidelijk mogelijk les gaan geven. Ik merk dat ik soms wat onduidelijk kan zijn in mijn uitleg en dat kinderen dan in de war raken.
2. Er zijn vakken zoals muziek en aardrijkskunde die ik echt niet leuk vind. Deze wilde ik vorig jaar ook eigenlijk liever niet geven. Dit jaar ga ik hiermee aan de slag.

Thema-Introductie & De lerende hersenen

Themabijeenkomst 1 & 2

Maandag 5 en dinsdag 6 September

In dit blogbericht kijk ik terug op dag 1 & 2 op de Pabo in leiden. Deze lessen gingen over de hersenen. Mijn mentor, Erica Verhoog, heeft ons de opdracht gegeven om iedere les te reflecteren. Zij heeft voor deze reflectie drie vragen gegeven die wij kunnen gebruiken om in kaart te brengen wat wij die die dag gedaan en geleerd hebben. Hieronder beantwoord ik deze vragen:

Wat was nieuw voor mij?
Ik wist van te voren dat het nieuwe project over hersenen in actie zou gaan. Maar wat daarmee bedoelt werd was voor mij een beetje giswerk. Dag 1 was vooral een intro les en daar heb ik geen nieuwe dingen gehoord. Maar op dag 2 heb ik een hoop nieuwe dingen gehoord. We hebben gekeken naar hoe het brein werkt en naar de verschillende delen in het brein die een bepaalde functie hebben.

Wat heb ik geleerd vandaag?
Ik ben gek op feitjes. Omdat wij op dag 2 een breinquiz hebben gedaan heb ik weer een aantal feitjes geleerd over het brein. Ik heb gezien wat de verschillende gebieden in onze hersenen voor functie hebben. Ook heb ik geleerd dat bij iedereen de hersenen anders werken en dat je rekening moet houden met de verschillende talenten van de leerlingen. Problemen kun je bekijken uit de sociale kant, medische kant en de talenten van de leerlingen. Ook heb ik geleerd dat als je dingen leert en onthoudt er meer verbindingen tussen de linker- en rechterhelft van de hersenen komen. Wij hebben het gehad over het korte termijn geheugen, het werkgeheugen en het lange termijn geheugen. Maar het handigste wat ik vandaag geleerd heb is het vierhoekenmodel van Fogarty.

Wat ga ik hier mee doen?
Ik ga hiermee aan het werk in mijn stage. Ik let op de verschillen tussen de kinderen in denken. En ik ga lessen geven waarbij ik denk aan het vierhoekenmodel van Fogarty. Ook ga ik mij meer verdiepen in de plaatsen in de hersenen en de functies die daarbij horen. Dit omdat ik dit heel erg interessant vind.