Grondige leerlingenzorg begint bij grondige kennis van de leerlijnen - Rekenen

Woensdag 28 september 2011

Wat was nieuw voor mij?
Het college van vandaag ging over het rekenen tot 100. We hebben gekeken naar gewenste en ongewenste oplossingsmanieren en ernstige en minder ernstige fouten in het rekenen tot 100. Dit was nieuw en vond ik erg interessant. We hebben besproken hoe je hiermee om moet gaan en hoe je de kinderen weer op het goede spoor kunt brengen.

Wat heb ik geleerd vandaag?
Alle kinderen zijn anders en rekenen dan ook op hun eigen manier. Soms kan deze manier echter niet goed zijn. Ik heb geleerd hoe je bepaalde fouten kunt herkennen en hoe je daar mee om moet gaan.
'Als het niet gaat zoals het zou moeten gaan ga je terug naar de basis.'

Ook hebben wij het vandaag gehad over het 'Topje van de ijsberg'. Dit betekend dat:
- SBO leerlingen eindigen met een rekenniveau van midden groep 5/ eind groep 6.
- De kerndoelen van breuken, procenten, kommagetallen en verhoudingen komen niet aan bod.
- Er wordt heel veel tijd besteed aan het formeel rekenen.
Maar als de leerlingen meer met materialen en modellen mogen rekenen kunnen zij de kerndoelen die zij nu niet behandelen wel gaan behandelen. Zij komen een stuk verder met materialen en modellen dan met alleen maar naar het formele rekenen werken.
Conclusie: De kerndoelen van het SBO moeten opnieuw bekeken worden.

Wat ga ik hier mee doen?
De informatie over het rekenen tot 100 ga ik gebruiken. Ik ga de fouten van de leerlingen analyseren en ik ga de goede strategie aan het kind aanbieden om de som uit te rekenen. Ook ga ik verschillende strategiƫn in mijn les aanbieden omdat ieder kind op zijn eigen manier rekent.

Sociaal Constructivisme

Themabijeenkomst 5

Woensdag 28 september 2011

Wat was nieuw voor mij?
Vandaag hebben wij gekeken naar de communicatie vanuit de leerkracht met de groep (non) verbaal:
- L = Lachen
- O = Oogcontact 
- O = Ontspannen houding
- P = Positieve positie
- G = Gericht op een ander
- A = Aanraken
- A = Aanmoedigende signalen
- S = Spiegelen

Ik heb vandaag twee nieuwe begrippen geleerd:
- Sociaal Constructivime (Vygotsky), dit gaat uit van het denkbeeld dat de waarheid subjectief is.
- Logisch Positivisme, ditgaat uit van de waarheid in getallen en wiskundige kennis.
Deze begrippen hebben wij tegenover elkaar gezet en gekeken welke kenmerken hierbij hoorden.

Ook het leermodel van Kolb was voor mij nieuw.

Wat heb ik geleerd vandaag?
Ik heb zelf de leerstijltest van Kolb gedaan. Hier kwam ik uit in sector II.


Sector I
De divergeerder of dromer
Sector II
De assimileerder of denker
Sector III
De convergeerder of beslisser
Sector IIII
De accommodeerder of doener


Ook heb ik geleerd wat de begrippen Sociaal Constructivisme en Logisch Positivisme inhouden.

Wat ga ik hier mee doen?
Het loopgaas model wil ik graag in mijn lessen gaan toepassen. Hier ga ik dus in het vervolg op letten.

Ook wil ik graag gaan werken met de verschillende leerstijlen van Kolb. Ik heb een testje van Erica Verhoog mee gekregen waarbij ik een aantal kinderen kan gaan testen. Zo weet ik wat de kinderen voor leerstijl hebben en kan ik hier mijn les op aanpassen.