Toepassingskaart 8: Constructivistische les
Na het maken van de leerstijltest van Kolb kwam er naar voren dat ik een denker ben.
Ik leer het prettigst als ik in staat wordt gesteld om zelf te studeren, zelf een theorie uit te vinden of een theorie te onderzoeken. Ik hou ervan om materiaal te bekijken, waarnemingen te doen of verschillende theorieën met elkaar te vergelijken om vervolgens op eigen kracht een oordeel te vormen of een begrippenkader op te zetten. Het toepassen van de theorie in praktijk, waarbij je je theorie zou kinnen bijstellen, komt daarna. Zelfstudie is voor mij een sleutelwoord. Theoretische modellen construeer i zelf en ik ben in staat om inductief te denken. De nadruk ligt bij mij op het theoretisch bezig zijn en het vormen van begrippen.
Het zelf ontdekken en construeren van theorieën spreekt je meer aan dan het aangereikt krijgen van theorie. Als ik theorie aangeboden krijg, wil ik die integreren in het theoretische kader dat ik al heb en kan ik soms moeilijk iets van een docent aannemen. In een probleemsituatie zal ik op basis van observaties een verklarende of beschrijvende theorie proberen te vinden, waardoor het probleem benoemd kan worden en hopelijk de oplossing in zicht komt. Door mijn leerstijl ben ik er in mijn studie bij gebaat als ik de ruimte krijg om ideeën te ontwikkelen en eigen plannen op te stellen.
Kenmerken denker:
- Neemt graag eigen informatie en leerstof, vooraf aangegeven, mee van huis.
- Vraagt om duidelijke doelen en een helder opgezet programma.
- Ontdekt in het onderwerp graag de breedte en grenssituaties.
- Wordt bij voorkeur over achtergronden geïnformeerd en vraagt hier naar, zowel naar historie, perspectief en methodologie.
- Inhoud van hersenkrakers, complexe situaties als uitdaging voor het eigen inventieve denken en handelen.
- Maakt snel overzichten schema’s en modellen.
- Zet tijdpaden uit in thermen van haalbaarheid.
- Houdt van ordelijk denken en ruimte voor ‘piekeren’.
- Werkt graag met vragenlijsten, zoekprogramma’s en eigen uitwerking van opdrachten, zeker ook in groepsverband.
- Neemt graag ‘uitwerk’ opdrachten mee naar huis.
Ik herken mijzelf hier heel sterk in en alles komt wel overeen met hoe ik ben. Het enige is dat ik eigenlijk nooit de tijd neem om te plannen. Maar als ik het zou doen weet ik zeker dat ik er heel goed in ben.
Kies drie kinderen met elk een verschillende leerstijl en beschrijf hen.
- Yentl de Dromer
Tijdens mijn observatie kwam duidelijk naar voren dat Yentl een dromer is. Maar eigenlijk wist ik dit al. Yentl geeft vaak de indruk dat ze niet helemaal aanwezig is bij de les en als je haar aanspreekt komt er soms een verward antwoord terug. Een dromer laat eerst een leer- of probleemsituatie goed op zich inwerken, en bekijkt en overweegt de waarnemingen uitgebreid. Dat zou kunnen verklaren dat Yentl tijdens een uitleg van taal of rekenen geen vragen heeft, maar eenmaal bij het zelfstandig werken niet meteen aan de slag kan gaan. Zij gaat dan na een tijdje aan de instructietafel zitten en vraagt dan om uitleg. Tijdens het nabespreken van de les gaat het haar te snel. Zij wil een rustige verwerking van deze les.
- Rogier de Doener
Extra letten op Rogier is niet nodig want daar zorgt hij zelf wel voor. Hij is de hele dag bezig met op een positieve of negatieve manier aandacht te trekken. Hij roept door de klas zodra er een vraag is gesteld. En als hij weet wat er gemaakt moet worden gaat hij direct aan het werk. Op de dag dat ik hem geobserveerd heb blijkt dan ook dat hij bij een grote rekenopdracht in plaats van aftrekken aan het optellen is. Hij komt hier vrij laat achter en blokkeert helemaal. Als ik hem dan weer weet te stimuleren gaat hij direct weer verder. Een doener gaat het liefst direct aan de slag, heeft veel uitdaging nodig en maakt snelle keuzes. Dit is precies wat bij Rogier past want dit doet hij ook altijd.
- Jitske de Denker
Bij het observeren van Jitske kwam naar voren dat zij een denker is. Bij de observatie mochten de leerlingen samenwerken als zij dit wilden maar zij koos ervoor om alleen te werken. Na dat ik heb uitgelegd wat de bedoeling is van de opgave leest Jitske de opgave nogmaals door voordat ze aan het werk gaat. Ook steekt zij niet haar vinger niet op als zij niet zeker weet dat het antwoord wat zij geeft goed is. Dit bleek allemaal na een klein gesprekje met haar om uit te vinden wat voor leerstijl zij heeft.
Maak met één van de drie geobserveerde kinderen in je achterhoofd, van een reguliere les een sociaal constructivistische les. – De Doener
Voorbereidingsformulier
Naam: Tamara van Delft
Datum: 08-11-11
Les: Rekenen
Doelen van de onderwijsactiviteit:
- De leerlingen ontdekken in deze les relaties tussen verdelingen door zelf stroken
in een aantal stukken te verdelen. De leerlingen ervaren daarbij dat er makkelijke
en moeilijke verdelingen zijn. Op deze manier komen - deels impliciet, deels expliciet - relaties tussen breuken aan de orde.
Beginsituatie:
De leerlingen hebben al vaker geoefend met breuken. Er zijn een aantal leerlingen die dit al begrijpen maar de meeste leerlingen hebben hier nog moeite mee.
Opbouw onderwijsactiviteit:
Inleiding: Ik leg de kinderen het probleem voor:
Bakpiet maakt heerlijke banketstaven. Nou wil Bakpiet niet dat de kinderen ruzie gaan maken om het grootste stuk. Soms moet een banketstaaf in 2 stukken, soms 3 stukken, soms 4, 5, 6, 7, 8, 9 of 10 stukken verdeeld worden. Bakpiet vindt het niet zo makkelijk om op een ‘eerlijke’ manier te snijden, zodat alle stukken even groot worden. Hij wil daarom papieren voorbeeldstroken hebben waar hij de banketstaaf op kan leggen bij het snijden. Maak zulke stroken. Je mag vouwen en tekenen.
- Samen oefenen wij een aantal situaties. Ik begin makkelijk 2 stukken, 4 stukken. Daarna 3 stukken, 6 stukken. Ik vraag de leerlingen hoe zij dit gedaan hebben.
10 minuten
Kern: De leerlingen gaan in tweetallen of drietallen aan het werk met de werkbladen en de stroken.
30 minuten
Slot: Met de leerlingen bespreek en reflecteer ik de les. De leerlingen krijgen een handje pepernoten per groepje van Bakpiet omdat hij wist dat er veel kinderen zijn die geen banketstaaf lusten. Maak een eerlijke verdeling!
5 minuten
Eigen leerdoelen:
- Interactieve constructivistische les geven.
- De kinderen mijn verwachtingen uitspreken.
- De leeromgeving voor de kinderen zo prettig mogelijk te houden.
- Rust bewaren.
Benodigdheden:
– Stroken papier van dezelfde lengte
– Werkblad ‘Bakpiet’
– Liniaal
Bij deze les sluit ik aan bij de DOENER door middel van:
- Na een korte voorlegging van het probleem kunnen de leerlingen direct aan het werk.
- De leerlingen werken in kleine groepjes.
- Er zitten uitdagende breuken tussen.
- Door de stroken worden de breuken visueel gemaakt.
- Er verschillende werkvormen in: Instructie, Klassikale opdracht (onderwijsleergesprek), Coöperatieve opdracht.
- Verrassing aan het einde van de les.
- Praktische opdrachten.
Eigen reflectie
Ik vond deze les erg leuk om te geven. De kinderen waren heel enthousiast tijdens de introductie en deden heel goed mee. Heel veel verschillende ideeën om iets te verdelen werden aangedragen. De leerlingen gingen ook erg enthousiast zelf aan het werk met de stroken en werkbladen. De werkbladen waren alleen wel wat lang. Ik had hem een beetje in moeten korten. Ik vind dit een hele prettige manier van lesgeven en zal in het vervolg meer proberen aan te sluiten bij de verschillende denkstijlen van de kinderen.
Reflectie leerlingen
"Wat heb je geleerd?" Wij hebben geleerd hoe je banketstaven in stukken kan verdelen en hoe deze stukken dan heten. Dit is de naam van de breuk.
"Wat vond je leuk/minder leuk en waarom?"
De kinderen vonden de hele les leuk omdat ze mochten samenwerken en vouwen. Ook vonden de kinderen het leuk dat ze pepernoten kregen aan het einde van de les omdat ze banketstaaf niet lekker vinden.
De kinderen vonden de hele les leuk omdat ze mochten samenwerken en vouwen. Ook vonden de kinderen het leuk dat ze pepernoten kregen aan het einde van de les omdat ze banketstaaf niet lekker vinden.
"Wat vond je makkelijk/moeilijk en waarom?"
De oneven breuken waren moeilijk, de even breuken makkelijk.
De oneven breuken waren moeilijk, de even breuken makkelijk.
"Wat zou je nog meer willen leren?"
Hoe je een banketstaaf makkelijk in bijvoorbeeld 5,7 of 9 stukken kan verdelen.
Hoe je een banketstaaf makkelijk in bijvoorbeeld 5,7 of 9 stukken kan verdelen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten