De 1-Zorgroute: Taal

Toepassingskaart 5: De 1-Zorgroute: Taal

Gekozen leerlijn op basis van Methode.

Taalvaardigheden in thema 1, thema 2 en thema 3.
-          Woordenschat ontwikkeling
-          Taalbeschouwing
-          Stellen

Leerdoelen en toetsdoelen thema 1
1.      De kinderen kunnen zelfstandige naamwoorden en werkwoorden in een zin herkennen.
2.      De kinderen kunnen van een zin een vraagzin maken.
3.      De kinderen kunnen de persoonsvorm in een zin herkennen.
4.      De kinderen kunnen de tegengestelde zin herkennen.

Leerdoelen en toetsdoelen thema 2
1.      De kinderen kunnen woorden in de tegenwoordige tijd in een zin herkennen.
2.      De kinderen kunnen begrippen ordenen op basis van grootte.
3.      De kinderen weten de betekenis van een aantal afkortingen.
4.      De kinderen kunnen het onderwerp en de persoonsvorm in een zin herkennen.

Leerdoelen en toetsdoelen thema 3
1.      De kinderen kunnen de volgorde van de zinsdelen in een zin veranderen.
2.      De kinderen kunnen aangeven of het onderwerp enkelvoud of meervoud is.
3.      De kinderen weten de betekenis van een aantal gezegdes.
4.      De kinderen kunnen van een zelfstandig naamwoord een verkleinwoord maken.
5.      De kinderen kunnen een informatieve tekst schrijven.

Afname toetsen
Toets 1 na thema 1, 30 augustus 2011
Toets 2 na thema 2, 29 september 2011
Toets 3 na thema 3, 31 oktober 2011

Drie gekozen kinderen
Ik loop stage op CBS de Vijverhof. Basisschool de Vijverhof is een Christelijke Basisschool in Voorburg. Op deze school zitten voornamelijk Nederlandse kinderen uit een goed milieu.
Ik heb de keuze voor de beneden gemiddelde, gemiddelde en bovengemiddelde leerling gemaakt op basis van observaties, het groepsplan en mijn mentor.

Boven gemiddeld:      Caro
Gemiddeld:                Yentl
Beneden gemiddeld: Michelle



Toetsdoelen toets 1

Doel 1
Doel 2
Doel 3
Doel 4
Caro
Goed
Goed
Goed
Goed
Yentl
Goed
Goed
Voldoende
Goed
Michelle
Onvoldoende
Goed
Onvoldoende
Onvoldoende




Toetsdoelen toets 2

Doel 1
Doel 2
Doel 3
Doel 4
Caro
Goed
Goed
Goed
Goed
Yentl
Goed
Goed
Voldoende
Voldoende
Michelle
Goed
Onvoldoende
Onvoldoende
Goed




Toetsdoelen toets 3

Doel 1
Doel 2
Doel 3
Doel 4
Doel 5
Caro
Goed
Goed
Goed
Goed
Goed
Yentl
Voldoende
Goed
Voldoende
Goed
Onvoldoende
Michelle
Voldoende
Onvoldoende
Voldoende
Goed
Onvoldoende


Caro                                       Bovengemiddelde leerling                           Kleurgroep Blauw
Onderwijsbehoefte: Caro scoort over de gehele linie goed. De leerstof wordt goed begrepen en het toepassen van de leerstof gaat goed. Zij volgt het basisaanbod taal en is toe aan extra uitdaging. Deze uitdaging wordt geboden door een werkboekje met uitdagende en interessante opdrachten die moeilijker zijn dan het basisaanbod taal en computerprogramma’s waarbij zij extra uitdaging krijgt op taalgebied. De leerlingen maakt net als de andere kinderen die bovengemiddeld scoren V1, V2 en V3 tijdens de taalles. Ook krijgt deze leerling één uur per week Engelse les. Dit is ook voor extra uitdaging op taalgebied.

Deze leerling heeft een leerkracht nodig die kort en bondig uitlegt wat er van haar verwacht wordt zodat zij daarna zelf aan de slag kan. Ook heeft zij een leerkracht nodig die haar extra uitdaging biedt.

Didactische activiteiten:
-          Werkboekje Bollenbozen
-          Computerprogramma Bollenbozen
-          Les V1, V2 en V3 van Taal Actief
-          Engelse les

Organisatie:
Bollenbozen: Deze activiteiten kunnen gedaan worden tijdens het zelfstandig werken. Iedere middag begint met een uur zelfstandig werken. Les V1, V2 en V3 worden gemaakt in drie taallessen op maandag, dinsdag en donderdag ochtend. Engelse les is iedere woensdag tijdens zelfstandig werken.

Evaluatie:
Met leerling na activiteit.

Yentl                                      Gemiddelde leerling                                     Kleurgroep Rood
Onderwijsbehoefte: Yentl scoort over de gehele linie wisselend. De leerstof wordt begrepen maar het toepassen blijft moeilijk. Zij valt vooral uit op doel 5 van toets 3: Een informatieve brief schrijven. Er zijn nog meer leerlingen die alleen hier echt op uitvielen. Daarom is er speciaal een coöperatieve les gemaakt waarbij deze leerlingen kunnen oefenen met het schrijven van de informatieve brief. Deze leerling maakt R1, R2 en R3 net als de andere gemiddelde en ondergemiddelde leerlingen tijdens de taalles.

Deze leerling heeft een leerkracht nodig die haar goed begeleidt. Yentl is een erg onzeker meisje en wil goed weten wat er van haar verwacht wordt, als dit voor haar helemaal duidelijk is kan zij aan de slag. Deze leerling heeft wel af en toe hulp nodig als zij iets niet begrijpt.

Didactische activiteiten:
-          Coöperatieve les: samen een informatieve brief schrijven
-          Computerprogramma op het standaardniveau van Taal Actief voor groep 6
-          Les R1, R2 en R3 van Taal Actief

Organisatie:
Computerprogramma: Deze activiteit kan gedaan worden tijdens het zelfstandig werken. Iedere middag begint met een uur zelfstandig werken. De coöperatieve les is op woensdag. Les R1, R2 en R3 worden gemaakt in drie taallessen op maandag, dinsdag en donderdag ochtend.

Evaluatie:
Met leerling na activiteit.

Michelle                                 Benedengemiddelde leerling                       Kleurgroep Geel
Onderwijsbehoefte: Michelle scoort over bijna de gehele linie onvoldoende of voldoende. De leerstof wordt niet goed begrepen, het toepassen gaat dan ook niet zo goed. Zij is een echte zorgleerling en zit dan ook in de zorggroep. Deze zorggroep krijgt iedere dinsdag een uur extra tijd en aandacht van de juf om hen te remediëren, ook krijgt deze leerling remediering van de IB’er. Deze remediering gebeurt aan de hand van Taal Actief Extra. Dit is speciaal voor de leerlingen die uitvallen. Deze leerling maakt R1, R2 en R3 net als de andere gemiddelde en ondergemiddelde leerlingen tijdens de taalles.

Deze leerling heeft een leerkracht nodig die haar veel hulp kan bieden aan de instructietafel of tijdens de extra zorgtijd.

Didactische activiteiten:
-          Taal actief Extra met begeleiding van leerkracht en IB’er
-          Remediërende computerprogramma’s
-          Les R1, R2 en R3 van Taal Actief

Organisatie:
Remediërend Computerprogramma: Deze activiteit kan gedaan worden tijdens het zelfstandig werken. Iedere middag begint met een uur zelfstandig werken. De extra zorg is op dinsdag en woensdag. Les R1, R2 en R3 worden gemaakt in drie taallessen op maandag, dinsdag en donderdag ochtend.

Evaluatie:
Met leerling na activiteit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten